بچینگ پلانت چیست؟ 🏗️

آشنایی با بچینگ پلانت

در حال حاضر یکی از پر کاربرد ترین مصالحی که در ساخت و ساز ها از آن بهره می برند، بتن است. به همین دلیل برای تولید این ماده دستگاهی وجود دارد که به آن بچینگ پلانت می گویند.
بتن از سه ماده اصلی تشکیل می شود که با تغییر اندازه و میزان آن ها، خاصیت بتن و کارایی آن هم تغییر می کند. از این رو این دستگاه می تواند با ترکیب مواد تشکیل دهنده بتن، آن را تولید کند. بهر مندی از این دستگاه به این علت است که امکان دارد یک پروژه بزرگ مانند سد سازی یا راه سازی نیاز به بتن زیادی داشته باشد. به همین دلیل هزینه های خرید بتن از کارخانه و حمل و نقل آن تا محل سازه مورد نظر بسیار زیاد می شود. به همین جهت خرید یک دستگاهی که بتواند بتن را در همان جا تولید کند بسیار به صرفه تر است.
این دستگاه بعد از این که مواد اولیه بتن را به خوب با هم ترکیب کرد، آن را از طریق تراک میکسر به محل مورد نظر انتقال می دهد و در نهایت می توان از بتن آماده شده استفاده کرد. در نتیجه ما در ساختمونی نیوز قصد داریم تا به سوال بچینگ پلانت چیست؟ به طور دقیق پاسخ دهیم.

از شما دعوت می کنیم جهت کسب اطلاعات بیشتر، ۳ دقیقه ای از وقت خود را به ما اختصاص دهید.

تعریف کلی دستگاه بچینگ پلانت

به طور کلی می توان گفت که این دستگاه به صورت موقت در پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرد و دائمی و همیشگی نیست. بچینگ پلانت در محل نزدیک بتن ریزی نصب می شود و با بهره مندی از پمپ هایی که در آن وجود دارد، سیمان از سیلو ها و سنگدانه از دپو را با اندازه های مشخص داخل دیگ بتن می ریزد.
سپس با پمپ آب مقداری هم آب اضافه می کند و در نهایت که با یکدیگر به خوبی ترکیب شدند، آن ها را داخل تراک میکسر قرار می دهد. این دستگاه در ایران با حجم دیگ ۰٫۵، ۰٫۷۵ و ۱ متر مکعب تولید و ارائه می شود.
از این رو معمولا در پروژه های ساختمان سازی، پل سازی، راه سازی و سد سازی از این دستگاه استفاده می کنند. علاوه بر این، استفاده از این دستگاه موجب صرفه جویی در زمان و هزینه های پروژه می شود و تاخیر در فرایند ساخت و ساز را از بین می برد.

بچینگ پلانت چیست؟ | ساختمونی نیوز
معرفی بهترین تولید کننده دستگاه بچینگ پلانت

قسمت های مختلف تشکیل دهنده این دستگاه

این دستگاه به صرفه و کارآمد، دارای قسمت های مختلفی است که با کمک آن ها می تواند بتن را آماده کند. در نتیجه در این قسمت به بررسی قسمت های تشکیل دهنده دستگاه بچینگ پلانت می پردازیم:

  1. منبع ذخیره آب: این قسمت می تواند آب مورد نیاز را به صورت خودکار اندازه گیری کند و آن را به میکسر انتقال دهد.
  2. دیگ میکسر: مواد تشکیل دهنده بتن در این قسمت با یکدیگر به خوبی ترکیب می شوند.
  3. مخازن شن و ماسه: شن و ماسه مورد نیاز برای تولید بتن به صورت جدا از هم در این مخازن قرار می گیرند.
  4. باسکول شن و ماسه: شن و ماسه مورد نیاز را به با مقدار مورد نیاز اندازه گیری می کند و به میکسر انتقال می دهد.
  5. سیلوی سیمان: سیمان در این سیلو ها ذخیره می شود و نوع و اندازه سیلو ها متناسب با ایستگاه مرکزی بتن، با یکدیگر تفاوت دارد.
  6. باسکول سیمان: سیمان در این قسمت با تیپ های مختلف سیلو به صورت جدا از هم نگه داری می شود.
  7. حلزونی های انتقال سیمان: با کمک این قسمت از دستگاه بچینگ پلانت، سیمان از سیلو ها به باسکول سیمان انتقال پیدا می کند.
  8. کنتور آب: حجم مورد نیاز آب را اندازه گیری می کند.
  9. اتاق اپراتور: در این قسمت توسط اپراتور، مقدار حجم مشخص شده برای هر مواد و کمیت ها به طور کامل کنترل می شود.

انواع دستگاه بچینگ از نظر نوع حمل و نقل و انتقال

دستگاه بچینگ پلانت با توجه به قابل حمل و نقل بودن خود، به دو دسته متفاوت تقسیم می شود. در همین زمینه و پاسخ به سوال بچینگ پلانت چیست؟ در این قسمت به بررسی دو مدل متنوع از این دستگاه می پردازیم:

  1. بچینگ قابل حمل یا موبایل: این نوع دستگاه را می توان به راحتی جا به جا کرد زیرا در قسمت زیرین خود دارای چرخ های متحرک است. این دستگاه مکان زیادی را اشغال نمی کند و برای پروژه هایی که نیاز به تولید بتن برای مدت زمان کوتاهی دارند، بسیار مناسب است. البته باید این را ذکر کرد که این بچینگ حجم تولیدی کمی دارد و ظرفیت میکسر آن کم است.
  2. بچینگ پلانت ایستگاهی یا ثابت: این نوع از بچینگ پلانت ها را نمی توان به راحتی جا به جا کرد. در نتیجه برای حمل و نقل آن ابتدا باید از محل فعلی خود مونتاژ شود سپس آن را در محل جدید پروژه مونتاژ کرد.
    از این رو یک پروسه زمان بری دارد. اما باید این را هم در نظر گرفت که استفاده از آن ها محدودیتی در سرعت و حجم ایجاد نمی کند. همچنین از تنوع بیشتری هم نسبت به مدل قبلی بهره مند است.
معرفی دستگاه بچینگ پلانت | ساختمونی نیوز
بررسی قطعات دستگاه بچینگ پلانت

پیشنهاد ما به شما عزیزان

امروزه صرفه جویی در زمان و هزینه یکی از مواردی است که در هر پروژه و ساخت و سازی باید به آن توجه کرد. به همین دلیل خرید یک دستگاه بتن ساز مناسب و کارآمد، می تواند کمک بزرگی به صرفه جویی در وقت و هزینه های ساخت وساز بکند. در نتیجه ما سعی کردیم تا به طور دقیق سوال دستگاه پلانت چیست؟ را پاسخ دهیم.
همچنین شما عزیزان می توانید جهت دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله بهترین تولید کننده بچینگ پلانت مراجعه کنید.

با تشکر از توجه و همراهی شما
تحریریه ساختمونی نیوز

۵/۵ - (۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − دوازده =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا