نکات مهم در انتخاب دستگاه اعلام و اطفاء حریق 🧯🚒

آشنایی بیشتر با نکات مهم در انتخاب دستگاه اعلام و اطفاء حریق

در حال حاضر یکی از حوادث ناگواری که ممکن است برای افراد و سرمایه گذاران مشکلات زیادی را به وجود بیاورد، آتش سوزی و حریق است. این حادثه ممکن است در هر زمانی یا در هر مکانی اتفاق بیوفتد. در نتیجه لازم است که ساختمان و پروژه از این نظر مجهز یه سیستم های مناسب باشد تا از بروز حوادث احتمالی جلوگیری شود.
آتش سوزی در ساختمان های اداری، تجاری و مسکونی ممکن است به دلایل مختلفی مانند صاعقه، خطای انسانی و یا اتصال برق رخ دهد. بهترین راهی که برای جلوگیری از حریق و مهار آن وجود دارد، بهره مندی از دستگاه های اعلام و اطفاء حرق هستند. این تجهیزات نقش مهمی در خاموش کردن آتش و هشدار به موقع دارند.
زیرا در شرایط اضطراری شروع به هشدار دادن می کنند و افراد را از وجود خطر احتمالی آگاه می سازند. این سیستم ها را می توان در اکثر مکان ها نصب کرد. از این رو ما در ساختمونی نیوز قصد داریم تا اطلاعات مفیدی را در زمینه نکات مهم در انتخاب دستگاه اعلام و اطفاء حریق در اختیار شما محترمان قرار دهیم.

از شما دعوت می کنیم جهت کسب اطلاعات بیشتر، ۳ دقیقه ای از وقت خود را به ما اختصاص دهید.

سیستم اعلام حریق چیست؟

از این دستگاه برای تسخیص علائم حریق و هشدار دادن استفاده می کنند. این دستگاه هنگامی که دود، حرارت و آتش به وجود بیاید با آژیر و فلاشر های خود به ساکنین آن محل هشدار می دهد. در نتیجه می تواند باعث جلوگیری از خطرات جانی و مالی بشود.
به طور کلی می توان گفت که سیستم اعلام حریق تجهیزات الکترونیکی است که وظیفه آن آشکار سازی حریق است. از این محصول به طور گسترده می توان در پروژه های صنعتی و ساختمانی، منازل و ساختمان های تجاری و تفریحی استفاده کرد.

نکات مهم هنگام خرید دستگاه اعلام و اطفاء حریق | ساختمونی نیوز
معرفی بهترین مرکز برای خرید دستگاه اعلام و اطفاء حریق

مکانیزم عملکرد این دستگاه

این دستگاه از دو قسمت تشکیل می شود. یک قسمت اعلام حریق است که می تواند شروع حادثه و آتش سوزی را اعلام کند. قسمت دیگری که همان اطفاء حریق می باشد از پیشروی و افزایش آتش سوزی جلوگیری می کند.
این دستگاه برای انجام هدف و وظیفه خود باید سلسله مراتبی را رعایت کند. در این قسمت می خواهیم به بررسی مکانیزم عملکردی آن بپردازیم

مراحل عملکرد دستگاه

مراحل عملکرد دستگاه به صورت زیر است:

  1. تشخیص آتش سوزی: اولین مرحله برای این دستگاه تشخیص آتش است. در این قسمت سنسور هایی که در این دستگاه وجود دارند می توانند آتش سوزی را تشخیص دهند. در نتیجه با دریافت حرارت یا دود، سیگنال هایی را به پنل مرکزی سیستم ارسال می کنند.
  2. پخش شدن صدای هشدار و آژیر خطر: دومین مرحله مربوط به سیستم اطفای حریق، هشدار دادن می باشد. زمانی که پنل مرکزی سیستم سیگنال های ایجاد آتش را دریافت می کند، سیگنال ها را در همان زمان تحلیل می کند. اگر در این تحلیل وقوع آتش تایید شود، آژیر و هشدار خطر فعال خواهد شد.
    البته باید این را ذکر کرد که در بعضی از مراکز، سیستم اعلام و اطفاء حریق به طور مستقیم به آتش مشانی متصل است. بنابر این در صورت وقوع آتش سوزی، ماموران آتش نشان به محل وقوع حادثه اعزام خواهند شد.
  3. اطفاء حریق: سومین مرحله ای  که در این قسمت وجود دارد، شروع فرآیند اطفاء حریق است. پس از این که آژیر و هشدار خطر شروع به  فعالیت کرد، سیستم اطفاء حریق برای جلوگیری از پیشروی و شدت آتش، فعالیت خود را شروع خواهد کرد. معمولا از طریق اسپرینکلر هایی که بر روی سقف یا دیوار نصب هستند، اطفاء حریق صورت می گیرد.
    ولی باید این را در نظر گرفت که این سیستم برای جلوگیری از پیشروی آتش استفاده می شود و برای خاموش کردن حریق، حتما باید از آتش نشانی کمک گرفته شود.

نکات مهم هنگام خرید یک دستگاه اعلام و اطفاء حریق مناسب

برای خرید این تجهیزات لازم است تا به بعضی از نکات توجه ویژه ای داشته باشید. به همین خاطر قصد داریم تا نکات مهم در انتخاب دستگاه اعلام و اطفاء حریق را با هم بررسی کنیم.
در اولین مرحله باید دستگاه از کیفیت خوبی برخوردار باشد. همچنین باید از پشتیبانی برخوردار باشد تا اگر مشکلاتی مانند خرابی یا از کار افتادن به وجود آمد، تعویض آن امکان پذیر باشد. مورد دیگری که بسیار حائز اهمیت می باشد، شرکت تولید کننده این محصول و برند آن است. این دستگاه باید از یک برند و شرکت معروف تهیه شود تا بتواند هدف خود را به بهترین نحو ممکن انجام دهد. علاوه بر این لازم است تا اجرای مهندسی نصب این سیستم توسط یک متخصص انجام شود تا به صورت درست نصب و پایه گذاری شود.
همچنین باید صحت عملکرد این تجهیزات بررسی شود. این بررسی با توجه به مقیاسی که پروژه مورد نظر دارد به صورت ماهانه یا سالانه صورت می گیرد.

نکات مهم در انتخاب بهترین دستگاه اعلام حریق | ساختمونی نیوز
بررسی نکات مهم در هنگام خرید تجهیزات اعلام حریق

پیشنهاد ما به شما عزیزان

امروزه بعضی از تجهیزات ساختمانی هستند که در صورت بهره مندی از آن ها، امکان وقوع حوادث ناگوار در آن ساختمان و پروژه کاهش می یابد. یکی از این تجهیزات مهم و کارآمد سیستم اعلام و اطفاء حریق می باشد. این سیستم در صورت ایجاد آتش سوزی و حریق، می تواند از به وجود آمدن ضرر های مالی و جانی زیادی جلوگیری کند. به همین دلیل ما سعی کردیم تا شما را با نکات مهم در انتخاب دستگاه اعلام و اطفاء حریق بیشتر آشنا کنیم.
از این رو شما عزیزان می توانید جهت دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله بهترین شرکت اعلام و اطفاء حریق مراجعه کنید.

با تشکر از توجه و همراهی شما
تحریریه ساختمونی نیوز

۵/۵ - (۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + 7 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا