راهنمای انتخاب فرش و موکت برای راه پله 🎁

راهنمای انتخاب فرش و موکت برای راه پله در ساختمونی نیوز

یکی از کفپوش های مناسب برای راه پله، موکت می باشد که موجب افزایش زیبایی راه پله، کاهش صدای قدم ها هنگام تردد، جلوگیری از لیز خوردن افراد و گرم کردن راه پله در فصل سرد سال می شود.
خرید موکت برای پله کار آسانی است اما به شرطی که کیفیت کار را بشناسید و بتوانید موکت را ارزیابی کنید و انواع آن را به خوبی تشخیص دهید.
این رو ما قصد داریم تا با استفاده از محتوای این مقاله به عنوان راهنمای انتخاب فرش و موکت برای راه پله استفاده نماییم.

جهت مطالعه و بهره برداری از محتوای ذیل با ما همراه باشید.

فرش و موکت پله

مزایای استفاده از فرش و موکت راه پله

نصب فرش و موکت راه‌ پله، مزایای بسیاری دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم:

  1. کاهش صدای گام های افراد در هنگام تردد
  2. افزایش زیبایی راه پله
  3. گرم نمودن راه پله
  4. جلوگیری از لیز خوردن افراد در هنگام تردد
  5. حفاظت از کودکان هنگام تردد بر روی پلکان
  6. پوشش معایب متریال راه پله در صورت وجود
  7. قابل استفاده بودن در کاربری های مسکونی، تجاری، اداری و خدماتی

فاکتور های مهم در انتخاب فرش و موکت راه پله

فاکتور های مهمی مانند جنس، ضخامت، وزن ظاهری، پیچیدگی الیاف، ابعاد، رنگ و طرح را باید در انتخاب فرش و موکت راه پله در نظر بگیریم.
در ادامه نکاتی را آورده ایم تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

راهنمای انتخاب فرش و موکت برای راه پله - ساختمونی نیوز
نکات مهم و اصول نصب موکت راه پله – ساختمونی نیوز

جنس موکت و فرش پله ها

در بازار انواع مختلفی از موکت ها و فرش ها با جنس های مختلف پشم، پلی پروپلین، نایلون و پلی استر وجود دارند. موکت و فرش هایی برای راه پله بسیار مناسب هستند، که مواد اصلی آن ها مواد مصنوعی مانند نایلون و پلی استر باشد زیرا مقاومت بالایی دارد و دارای طیف وسیعی از رنگ ها بوده و ارزان قیمت است.
یکی از گزینه های بسیار مناسب برای راه پله ها موکت های پشمی یا فرش های پشمی هستند که از استهلاک کمتری برخوردار می باشند. فرش های پشمی پرطرفدارتر هستند و در رنگ هایی غنی و با ظاهری طبیعی و بافت های زیبا موجود بوده، بسیار مقاوم هستند اما پشم گران تر است، زیرا معمولا با ماندگاری بالای آن و عدم نیاز به تعویض زود به زود، جبران می شود.

از دیگر موکت های مناسب برای راه پله های پرتردد، موکت اولفین است که مشابه پشم طبیعی است و بسیار مقاوم می باشد.

ضخامت بافت موکت و فرش پله ها

زمان خرید موکت باید به ضخامت بافت و استحکام تار های بافته شده در موکت توجه کنید. ضخامت موکت نباید خیلی زیاد باشد زیرا به پای افراد گیر می کند و نصب و ثابت نگه داشتن آن دشوار است. همچنین موکت نباید خیلی نازک باشد زیرا پس از مدت کوتاهی دچار پارگی و آسیب خواهد شد بنابراین موکتی انتخاب کنید که از ضخامت مناسب برخوردار باشد.

اگر می خواهید برای راه پله خود فرش بخرید به بافت آن توجه کنید زیرا بافت نیز به اندازه  جنس مهم است. فرش هایی با پرز های بلند اغلب در زیر پا نرم تر احساس می شوند اما ممکن است پنجه های حیوان خانگی شما، اسباب بازی ها یا چیز هایی از این قبیل در آن گیر کنند.

یکی از عوامل موثر در کیفیت موکت و فرش، وزن ظاهری آن است که به میزان بافت در هر متر گفته می شود. موکت و فرشی دارای کیفیت است که وزن ظاهری آن بالاتر باشد.
وزن ظاهری یک موکت مناسب پله ۳۵ تا ۴۰ انس است.
هنگام خرید موکت مناسب پله باید به وزن ظاهری موکت در کنار سایر نکات توجه نمایید.

پیچیدگی الیاف موکت

اگر می خواهید موکتی خوب و با کیفیت برای پله های خود انتخاب کنید، به پیچیدگی الیاف موکت توجه نمایید. پیچیدگی موکت به تعداد دفعات پیچش نخ های تشکیل دهنده موکت می گویند.
موکتی با کیفیت است که تعداد پیچ های آن بیشتر باشد.

استفاده از فرش با کیفیت

رفت و آمد زیاد، تنها نکته ای نیست که باعث ایجاد آسیب راه پله ها در طول سالیان می شود. به طور کلی راه پله ها بیش تر از سطوح صاف از حساسیت برخوردار هستند.

همین امر باعث می شود که انتخاب یک فرش با کیفیت نیز بیش تر مورد توجه قرار گیرد. در صورت استفاده از انواع با کیفیت این گونه فرش ها به طور قطع تا سالیان طولانی نیاز به تعویض آن ها نخواهید داشت.

انتخاب فرش مقاوم در برابر آسیب دیدگی

انتخاب فرش این قسمت از آن جهت که ممکن است با استفاده از کفش زیاد بر روی آن قدم برداشته شود، باید در برابر آسیب دیدگی هایی از جمله پارگی مقاوم می باشد.

دلیل استفاده از موکت پله چیست؟

دلایل مختلفی برای بهره گرفتن از رانر راه پله وجود دارد. یکی از رایج‌ ترین دلایل استفاده از موکت پله، افزایش ایمنی است. پله‌ های چوبی یا سرامیکی می‌توانند لغزنده باشند. بنابراین ممکن است بالا رفتن یا پایین آمدن از آن‌ ها، برای افراد خطرآفرین شود.
به‌ ویژه زمانی‌ که افراد مسن، کودکان، حیوانات خانگی یا افرادی با مشکلات حرکتی در خانه هستند، باید مراقبت بیشتری کرد.

پوشاندن پله‌ها با رانر، امنیت راه رفتن روی پله‌ ها را بیشتر می‌ کند. علاوه بر این، همانند یک عایق صوتی عمل کرده و صدای پای افراد را از بین می‌ برد. بنابراین استفاده از موکت پله باعث می‌ شود بالا و پایین رفتن از پله‌ ها به صورت کاملا بی‌صدا انجام شود.

راهنمای انتخاب فرش و موکت برای راه پله - ساختمونی نیوز
معرفی و انتخاب فرش و موکت برای راه پله با کیفیت بالا – ساختمونی نیوز

انتخاب رنگ فرش و موکت

  1. الگو ها و رنگ های مختلفی برای موکت ها مخصوصاً در قسمت راه پله وجود دارد و شما باید با توجه به عوامل مختلف، رنگ مناسب را انتخاب کنید.
  2. معمولا رنگ بژ پر طرفدارترین رنگ برای انتخاب موکت راه پله است.
  3. همچنین می توانید از رنگی استفاده کنید که یک الی دو درجه تیره تر از رنگ دیوار باشد، مگر این که رنگ دیوارتان بیش از حد تیره باشد و دیگر تیره تر از آن جالب نشود.
  4. اگر راه پله بیش باریک است، از موکت های رنگ روشن استفاده کنید زیرا کفپوش های رنگ تیره راه پله را باریکتر از اندازه واقعی نشان خواهند داد.
  5. اگر رنگ دیوارتان سفید یا کرم است، بیشتر رنگ های موکت، به این رنگ های خنثی می آیند.
  6. فرش هایی با رنگ های کلاسیک، مناسب تر بوده و هیچ وقت از مد نمی افتند.

سخن پایانی

امیدواریم تا با رعایت نکات ذکر شده در این محتوا بتوانید بهترین راهنمایی را در انتخاب فرش و موکت برای راه پله خود داشته باشید.
لازم به ذکر است در زمان انتخاب فرش مناسب برای راه پله باید دقت داشته باشید که فرش از کیفیت بالایی برخوردار بوده و هم چنین ضخامت زیادی نداشته باشد. ضخامت این فرش باید به گونه ای باشد که در هنگام نصب آن دچار مشکل نشوید.
فرش مناسب راه پله، فرشی است که به خوبی گوشه های راه پله را پر کند. این ویژگی نه تنها از لحاظ زیبایی شناسی بلکه از لحاظ ایمنی حائز اهمیت می باشد.

با تشکر از همراهی شما سروران گرامی
تحریریه مجموعه ساختمونی نیوز

۵/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 4 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا