استاندارد مصالح ساختمانی در ایران چیست؟

چرا برای ساخت به استانداردها احتیاج داریم؟

رشد سریع جمعیت جهان و شهرنشینی. نیاز فزاینده ای به یک محیط ساخته شده با کیفیت بالا، ایمن و پایدار ایجاد کرده است. در دنیای ساختمان و ساخت، استانداردها به تدوین بهترین روش بین المللی و الزامات فنی برای اطمینان از ایمن بودن ساختمانها و سایر سازه ها (معروف به کارهای عمرانی) کمک می کنند. برای آشنایی با اینکه استاندارد مصالح ساختمانی در ایران چیست؟ و چه پارامترهایی را در نظر میگیرد، با ما همراه باشید.
استانداردها برای ساخت و ساز با ورودی از کلیه ذینفعان درگیر، از جمله معماران، طراحان، مهندسان، پیمانکاران، مالکان، تولید کنندگان محصولات، تنظیم کننده ها، سیاست گذاران و مصرف کنندگان، به طور منظم به منظور تغییرات آب و هوایی، جمعیتی و اجتماعی به روز می شوند. 

چه کسی از استانداردها بهره مند می شود؟

صنعت

استانداردها به ساخت و ساز کمک می کنند. صنعت با ایجاد مشخصات و فرایندهای طراحی و ساخت مورد توافق بین المللی موثرتر و کارآمدتر است. آنها عملاً هر قسمت و روند پروژه ساخت و ساز را پوشش می دهند، از خاک ایستاده تا سقف.
استانداردها همچنین بستری را برای فناوری ها و نوآوری های جدید فراهم می کنند. که به صنعت کمک می کند تا به چالش های محلی و جهانی مربوط به تکامل جمعیتی، بلایای طبیعی، تغییرات آب و هوایی و غیره پاسخ دهد.

تنظیم کننده

تنظیم کنندگان می توانند به عنوان مبنای فنی تنظیم و سیاست های مربوط به ساخت و ساز. به روش های آزمون، فرآیندها و اصطلاحات هماهنگ که به طور مداوم بررسی و بهبود می یابند، اعتماد کنند.

مصرف کنندگان

استانداردها به مصرف کنندگان اطمینان می دهند. صنعت ساخت و ساز، با اطمینان از اینکه ساختمانها و سازه های مربوطه مانند پل ها با استانداردهای ایمنی و کیفیت مورد توافق بین المللی ساخته شده اند. این موارد به اطمینان از اینکه ساختمانهایی که مردم در آن زندگی می کنند و کار و تحصیل می کنند. ایمن، راحت و مطابق آنچه در نظر گرفته شده است کمک می کنند.

استاندارد مصالح ساختمانی در ایران چیست؟ | تازه های ساختمومی
استانداردها همچنین بستری را برای فناوری ها و نوآوری های جدید فراهم می کنند.

استاندارد مصالح ساختمانی در ایران چیست؟ و چه مواردی را پوشش میدهد؟

سازه ها

مبانی طراحی سازه ها، الزامات اساسی برای طراحی سازه ها را تعیین می کند. با استانداردهایی که به ویژه بر روی اصطلاحات و نمادها، بارها و نیروها تمرکز دارند. این اطمینان را می دهد که سازه ها با دوام ساخته شده اند و می توانند در برابر نیروهای خارجی مانند حوادث شدید آب و هوایی و بلایای طبیعی مقاومت کنند.

برای سازه های فلزی و آلومینیومی، استانداردهایی را تدوین می کند. که الزامات استفاده از سازه های فلزی و آلیاژهای آلومینیوم را در طراحی، ساخت و نصب ساختمان ها و کارهای مهندسی مشخص می کند. دامنه کار آن شامل مواد، اجزای سازه ای و اتصالات میباشد.

مصالح ساختمانی و محصولات

داشتن اعتماد به مواد مقاوم و با کیفیت برای ساخت ساختمان های ایمن و مقاوم ضروری است. این بخش استاندارد مربوط به مواد اولیه مورد استفاده در ساخت و ساز مانند بتن، سیمان، چوب و شیشه دارد. اینها شامل استانداردهای اصطلاحات، مراحل آزمایش و ارزیابی سطح ایمنی میباشد.
همچنین استانداردهای زیادی در مورد ساخت محصولات داریم. مانند درب و پنجره، پانل های مبتنی بر چوب، پوشش کف، کاشی و سرامیک، لوله های پلاستیکی و اتصالات. اینها نه تنها ابعاد و مشخصات صحیحی را برای اطمینان از تولید محصولات در سطح کیفیت مورد توافق تعیین می کنند.

بلکه روشهای آزمایشی را برای ارزیابی ایمنی و مقاومت محصول در برابر مواردی مانند خرد کردن یا مواد شیمیایی تعریف می کنند، به این ترتیب که زودتر خراب نشوند.

عملکرد و پایداری انرژی

از عایق بندی گرفته تا محصولات ذخیره کننده انرژی. بهبود عملکرد انرژی ساختمان ها می تواند سهم قابل توجهی در اهداف مرتبط با آب و هوا داشته باشد. در نتیجه، مقررات ساختمانی به طور فزاینده ای به طرح های کم مصرف نیاز دارند. و اقدامات لازم برای کمک به بهبود عملکرد کلی در نظر گرفته شده است.

بخش عملکرد حرارتی و استفاده از انرژی در محیط ساخته شده. دارای استانداردهایی میباشند که رهنمودها و روشهایی برای محاسبه میزان مصرف انرژی در ساختمانها، مانند گرمایش، روشنایی، تهویه و غیره ارائه میدهند.

طراحی محیط ساختمان، دارای طیف وسیعی از استانداردها است. که روش ها و فرایندها را برای طراحی ساختمان های جدید و مقاوم سازی ساختمان های موجود تعریف می کند. تا محیط های داخلی قابل قبول و صرفه جویی در مصرف انرژی عملی را ایجاد کند.

ایمنی در برابر آتش و اطفا حریق

آتش سوزی باعث خرابی و ویرانی می شود و هزینه های زندگی مردم را در پی دارد. با افزایش تراکم مسکن، حفاظت در برابر آتش سوزی و تشخیص خطرات ناشی از آتش سوزی مهمتر نیز شده است.
استاندارد های مربوط به تجهیزات برای حفاظت از آتش و اطفا حریق. مواردی را پوشش می دهد که شامل دستگاه ها و تجهیزات حفاظت از آتش، از جمله کپسول های آتش نشانی و آشکارسازهای آتش و دود میباشند.
استاندارد های مربوط به ایمنی در برابر آتش، با تعیین رفتار مصالح ساختمانی و سازه های ساختاری. چارچوب هایی را برای ارزیابی خطرات ناشی از آتش سوزی در زندگی و دارایی و کاهش چنین خطرات ایجاد می کند. برای اطمینان از عملکرد موثر، مشخصات تجهیزات سیستم های تشخیص و اعلام حریق را که در ساختمان ها و اطراف آن استفاده می شوند. از جمله آزمایش و عملکرد آنها تعریف می کند.

مدیریت اطلاعات در ساخت و ساز

از آنجا که بیشتر کارهای ساختمانی مبتنی بر پروژه هستند. داشتن اطمینان از اسنادی که به طور واضح توسط همه ذینفعان قابل درک باشد، برای اطمینان از تحقق هر پروژه به روشی کارآمد ضروری است.

مدلهای اطلاعات ساختمان (BIM) نمایشهای دیجیتالی مشترک از خصوصیات فیزیکی و عملکردی هر یک از اجسام ساخته شده (از جمله ساختمانها ، پلها و جاده ها) میباشد. و مبنایی قابل اعتماد برای تصمیم گیری تشکیل می دهد.

آنها همچنین به محافظت در برابر از دست دادن اطلاعات ارزشمند بین مراحل و فرایندها کمک می کنند. اطلاعات مربوط به کارهای ساختمانی، استانداردهایی را تعریف می کند که اصطلاحات مرجع و اصطلاحات مورد استفاده در BIM ها و همچنین الزامات تبادل دیجیتال اسناد و داده ها را تعریف می کند.

بالابر و پله برقی

افزایش شهرنشینی و جمعیت متراکم به معنای بلندتر شدن ساختمانها در سراسر جهان است. بنابراین آسانسورها و پله برقی های کارآمد برای کنار آمدن با بارهای افزایش یافته و نیازهای دسترسی ضروری هستند. و برای تخلیه سازه های آسمان خراش ها باید در مواقع حادثه مانند آتش سوزی قابل استفاده باشند.

آسانسور، پله برقی و پیاده روی متحرک، دارای ده ها استاندارد که یا منتشر شده یا در حال توسعه هستند، میباشند. که همه موارد از برنامه ریزی و نصب تا عملکرد و ایمنی انرژی را پوشش می دهد.

برنامه ریزی عمر، دوام و عمر مفید

استانداردهایی را تدوین می کند که روش و راهنمایی در مورد چگونگی برنامه ریزی عمر مفید ساختمان ها، از جمله پیش بینی هزینه ها و دفعات نگهداری و تعمیرات در طول چرخه عمر آنها را ارائه می دهد. این مجموعه در زمینه برنامه ریزی عمر مفید با طیف گسترده ای از موضوعات در این زمینه مانند ممیزی عملکرد و بررسی، ارزیابی و نگهداری چرخه عمر و هزینه های دوره زندگی سرو کار دارد.

استاندارد مصالح ساختمانی در ایران چیست؟ | تازه های ساختمومی
وقتی صحبت از استاندارد میشود در تمام جهان استاندارد حداقل کیفیت است و باید کیفیت از همین سطح هم فراتر برود.

چه کسی استانداردها را توسعه می دهد؟ 

استانداردها توسط گروه های متخصص در کمیته های فنی تدوین میشود. کمیته ها از نمایندگان صنعت، سازمان های غیردولتی، دولت ها و سایر سهامداران تشکیل شده اند. که توسط سازمان استاندارد ارائه می شوند. هر کمیته با موضوع متفاوتی سروکار دارد. مانند ساختمانها و کارهای مهندسی عمران یا مصالح ساختمانی خاص مانند سیمان یا چوب. که اغلب در همکاری نزدیک با سایر سازمانهای بین المللی یا بین دولتی مرتبط میباشد.

 اطمینان از اینکه تمام اجزای سازه به اندازه کافی مقاوم هستند تا در برابر بارهای مناسب مقاومت کنند. و همه چیز آنطور که باید در کنار هم قرار می گیرند، هدف تعدادی از استانداردها برای ساخت است.  با ایجاد مشخصات و روشهای آزمایش مشخص، آنها به اطمینان از طراحی و ساخت سازه ها در سطوح مورد توافق کیفیت کمک می کنند.

گواهی معتبر استاندارد محصولات و استاندارد مصالح ساختمانی در ایران چیست؟

طبق دو ماده مهم ۱۵۵ و ۱۶۸ قانون برنامه پنجم توسعه کشور، هرنوع ساخت و ساز باید با مصالح استاندارد و کاربرد آن توسط سازندگان ذی صلاح انجام شود. طبق آمارها درحال حاضر بیش از ۵ هزار تولید کننده مصالح، لوازم و تجهیزات ساختمانی در کشور فعالیت میکنند. که تولیدکنندگان استاندارد ایران هستند.

ابتدا ۳۶۰۰ شرکت بودند که اطلاع رسانی در این زمینه تولید کنندگان را متوجه کرد اگر تاریخ استاندارد محصولاتشان به پایان رسیده. بهتر است برای حضور در جمع تولیدکنندگان استاندارد به فکر اقدامات لازم برای گواهی معتبر استاندارد محصولاتشان باشند.

امروز ما با پدیده دیگری روبرو هستیم و تولیدکنندگانی در حال ورود به مجموعه ما هستند که در مورد کالای خود تحقیقات زیادی داشته. و معتقدند برای فعالیت رقابتی و وسیع تر باید استانداردسازی کالای خود را توسط سازمان ملی استاندارد ایران جدی بگیرند. سازمان استاندارد ایران یکی از اعضای معتبر سازمان جهانی استاندارد است که در دوبخش سازمان ملی استاندارد به قوانین جهانی پایبند است.

رعایت ضوابط، قوانین و فرمول تولید، بسته بندی و… درون مرزی. لازمه اینست که ما بدانیم، استاندارد مصالح ساختمانی در ایران چیست؟ رعایت کیفیت دارای اعتبار کار ساده ای نیست. وقتی صحبت از استاندارد میشود در تمام جهان استاندارد حداقل کیفیت است و باید کیفیت از همین سطح هم فراتر برود.

با تشکر از همراهی شما

تحریریه ساختمونی نیوز

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 12 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا