بهترین تولید کننده بلوک سبک 【سال ۱۴۰۳】🧱 + لیست ۱۰ تایی

بهترین تولید کننده بلوک سبک در سایت ساختمونی نیوز

قصد داریم در این مقاله شما  را با لوک هبلکس (AAC) و بهترین تولید کننده بلوک سبک آشنا کنیم. قطعاً یکی از با اهمیت ترین مصالح صنعت ساخت و ساز به حساب می آید و جالب است بدانید که این محصول از همان ابتدای عرضه در سراسر دنیا، حیرت و تحسین بسیاری را برانگیخت. حال به بررسی بلوک سبک (هبلکس) و سپس به معرفی بهترین تولید کننده بلوک سبک در کشور میپردازیم.

در سال ۱۹۲۴ میلادی، دکتر اکسل اریکسون، آرشیتکت سوئدی و استادیار تکنولوژی ساختمان در انستیتو ویل تکنولوژی استکهلم، برای نخستین بار بتن هوادار اتوکلاو شده را ابداع کرد. ریشه بلوک هبلکس به سال ۱۹۲۰ میلادی بر میگردد زمانی که سوئد بدلیل کمبود چوب، با توجه به از بین رفتن جنگل ها نیاز شدیدی به مصالح جایگزین داشت.

تاریخچه بلوک سبک

حدود ۴۵ سال پیش در آلمان غربی آقای جوزف هبل، پیمانکار ساختمانی، مبادرت به مکانیزه کردن سیستم تولید بلوک هبلکس با طراحی سیستم اندازه گیری، مخلوط کردن، قالب گیریِ و برش کرد. سپس با اضافه کردن آرماتور مقاومت بلوک سبک aac را  افزایش داد. مهندسان معمار و مجریان ساختمانی به سرعت متوجه قابلیت ها و خصوصیت های بی نظیر این سیستم که بسیار سبک ولی با مقاومت بالا بود شدند و از این ویژگیها در پروژه های خود استفاده نمودند.

افزایش تقاضا برای استفاده از این نوع بتن سبک باعث گردید که تا سال ۱۹۹۵ میلادی ۵۱ کارخانه بلوک سبک با تولیدی برابر با ۳۱ میلیون متر مکعب در سال در سراسر دنیا احداث شود و تا سال ۱۹۹۸ میلادی این تعداد به ۱۵۰ واحد تولیدی با ظرفیت ۵۰ میلیون متر مکعب در سال افزایش یافت.

تولیدکنندگان عمده بلوک سبک هبلکس به ترتیب در قاره های اروپا، آسیا، آمریکا و اقیانوسیه قرار گرفته اند. همچنین دو انجمن  aacpa (انجمن aac آمریکا) و eaaca (انجمن aac اروپا )در راستای حمایت از تولید و ترویج aac در اروپا و آمریکا تأسیس گردیده اند.

بلوک سبک (هبلکس) چیست؟

بلوک سبک هبلکس همان بلوک های بتنی ساده میباشند که دارای تخلخل بسیار زیادی می باشند و همین موضوع باعث میگردد تا مقاومت بسیار بالایی را در برابر شرایط مختلف داشته باشند. امروزه در بسیاری از موارد ساختمان سازی از این بلوک ها استفاده میگردد و میتوان به نوعی گفت از جمله پرکاربردترین بلوک های بتنی شناخته در دنیا میباشند. این بلوک ها دارای ویژگی های بسیار زیادی می باشند که باعث کاربرد بسیار زیاد آنها گردیده است، با این وجود دو عامل بسیار مهم که در این بلوک ها وجود دارد که یکی مقاومت بسیار بالای این بلوک ها و دیگری وزن پایین آن می باشد.

چسب هبلکس چیست؟

چسب هبلکس ملات خشک شده و آماده مصرفی میباشد که جهت تسطیح سطوح داخلی و خارجی دیوارها و همچنین جهت هموار کردن سطوح به کار می رود تا به کمک آن برای اجرای نمای ساختمان زیر سطح هموار و مطلوب درست شود. این چسب قدرت چسبندگی بسیار بالایی دارد و فقط با افزودن آب می توان آن را برای مصرف آماده کرد. چسب هبلکس دارای مقاومت بسیار زیادی نیز میباشد.

کاربرد بلوک های سبک (هبلکس)

امروزه برای ساختن ساختمان های ضد زلزله  از بلوک های سبک هبلکس  استفاده میشود، چرا که این بلوک ها در برابر زلزله بسیار مقاوم هستند. علاوه بر این در محل هایی که خطر آتش سوزی وجود دارد نیز  از بلوک سبک هبلکس استفاده میگردد. چرا که این بلوک ها در برابر آتش سوزی عایق حرارتی مناسبی هستند. یکی دیگر از کاربردهای بسیار مهم بلوک هبلکس استفاده از آنها در کانال های حرارتی با توجه به خاصیت عایق حرارتی بودن آن میباشد. بنابر این به راحتی می توان از آنها در ساخت کانال های حرارتی استفاده نمود.

نحوه تولید بلوک هبلکس

بلوک سبک هبلکس محصول جدیدی  است که در انواع ساخت و سازهای مسکونی، تجاری و صنعتی استفاده میگردد. این بلوک قابلیت بازیافت دارد و سمی نیستند و از آنجا که دارای سلول های هوا در درون خود است سبک وزن نیز هستند. لازم به ذکر است که به طور کلی روش تولید بلوک هبلکس طی مراحل مختلفی انجام میگردد که این مراحل به صورت زیر میباشد:

ترکیب مواد و تهیه ملات

در ابتدا مواد اولیه ساخت بلوک شامل ماسه، آهک، سیمان  و گچ به ترتیب به نسبتهای مختلف با یکدیگر ترکیب میگردند و به میزان لازم ترکیب پودر آلومینیوم به آن اضافه میشود. در انتها نیز به ترکیب مورد نظر مقداری آب اضافه می شود تا ملات مورد نیاز تهیه گردد.

عمل آوری ملات

در این مرحله ابتدا قالب ها به لایه نازکی از روغن آغشته میشوند تا از چسبندگی ملات به آنها جلوگیری شود. سپس ملات فوق در آنها ریخته شده تا از واکنش پودر آلومینیوم با آب و گچ، گاز هیدروژن آزاد گردد که منجر به منبسط شدن ملات می شود. جالب است بدانید که انبساط ملات می تواند تا سه برابر حجم اولیه ادامه پیدا کند و با تشکیل
حباب هایی در این ترکیب همراه است. لازم به ذکر است که همین حباب ها باعث  سبکی و عایق بودن ملات میگردد.

کیورینگ

پس از گذشت ۲۴۰ دقیقه از زمان عمل آوری، باید عمل کیورینگ در مخازن تخت فشار آغاز شود. این مخازن معمولاً دارای ۳ متر قطر و ۴۵ متر طول می باشند به اندازه کافی بزرگ هستند و سپس عملیات اوتوکلاو  صورت می پذیرد.

برش و بسته بندی

پس از کیورینگ  و جداسازی بلوک ها از قالب، بر اساس درخواست سفارش های بلوک ها برش داده میشوند و به بازار عرضه می گردد.

چرا بلوک سبک هبلکس عایق حرارتی مناسبی است؟

طراحی ساختمان و خواص مصالح به کار رفته در آن، اثر ویژه ای در میزان مصرف انرژی و راندمان انتقال حرارت برای ساختمان های تجاری و مسکونی دارد. در کنار این نکته وجود دیوارها، سقف ها و کف های ساخته شده از بتن هوادار و اتوکلاو شده ترکیبی خلاقانه از هدایت گرمایی کم و نفوذپذیری کم هوا را ایجاد مینماید.

بنابراین خصوصیات عایق حرارتی این محصول، این امکان را برای استفاده کنندگان فراهم میکند که مصرف انرژی مدیریت گردد و درنتیجه کاهش هزینه انرژی برای کاربران ساختمان در کنار بهبود آسایش زندگی و کاهش تقاضا برای تسهیلات تولید برق را موجب می شود.

مزایای استفاده از بلوک های هبلکس

بلوک های هبلکس دارای مزایای بی‌شماری است که به اختصار توضیح می‌دهیم.

  • جلوگیری از هدر رفت انرژی

بلوک های سبک (هبلکس) دارای ویژگی عایق حرارتی بودن می باشند که این به معنی حفظ آسانتر محیط داخلی میباشد. در واقع با استفاده از این نوع بلوک ها نیازی به
عایق بندی مکمل در ساختمان نمیباشد.

افزایش سرعت در دیوارچینی

وزن کم و ابعاد بزرگ بلوک های سبک هبلکس باعث میگردد سرعت کارگران در دیوار چینی بسیار بالاتر از سایر بلوک های ساختمانی باشد و همچنین ملات مصرفی در سازه نیز با استفاده از این بلوک ها بسیار کمتر خواهد بود.

  • سازگاری با محیط زیست

با توجه به استفاده از مواد غیر سمی و دوست دار محیط زیست در ترکیبات این متریال ساختمانی و همچنین جلوگیری از هدر رفت انرژی ساختمان، این بلوک بسیار پایدار و از طرف دیگر سازگار با محیط زیست میباشد.

  • مقاومت حرارتی بالا

به علت وجود هوا در بافت متخلخل آن و همچنین استفاده از مواد اولیه که دارای ضریب هدایت حرارتی کمی میباشند، این بلوک ها در برابر هدر رفت انرژی بسیار مقاوم میباشند و باعث کاهش هزینه ها در طول دوره بهره برداری میگردد.

خاصیت آکوستیک

ازجمله بارزترین ویژگی های بلوک های هبلکس استفاده از این موارد به عنوان یک مانع صوتی میباشد، بنابر این می توان این نوع بلوک ها را با خاصیت آکوستیک دانست.

  • میزان ضایعات کمتر

بلوک های هبلکس با ابعاد دلخواه قابل تولید میباشد و همچنین قابلیت برشکاری نیز دارند که این خصوصیت باعث کاهش ضایعات تولیدشده در هنگام دیوارچینی میگردد.

وزن بسیار کم

نسبت به مصالح سنتی ۳ الی ۴ برابر سبک تر میباشد و نسبت به بلوک های سیمانی استاندارد نیز ۳۰ درصد وزن کمتری دارند. به همین علت باعث کاهش چشمگیر بار مرده ساختمان میگردد.

  • غیر سمی بودن

با توجه به اینکه هیچ گاز سمی یا مواد سمی در بتون بدون هوا وجود ندارد. این ویروس جوندگان و سایر آفات را جذب نمیکند و برای انسان نیز کاملاً بی خطر است.

مونتاژ سریع

جالب است بدانید که از آنجا که این نوع از بلوک ها ماده ای سبک وزن به حساب می‌ایند و کار کردن با  آن ها آسان میباشد، مونتاژ خیلی سریعتری دارند. همچنین این کار زمان تولید را در هنگام  ورود به محل افزایش می‌دهد.

حال که با بلوک سبک (هبلکس) آشنا گردیدید، به معرفی ده تا از بهترین تولید کننده بلوک سبک میپردازیم. امید است برایتان مفید باشد.

جهت آشنایی بیشتر با  ۱۰ تا از بهترین تولید کننده بلوک سبک با ما همراه باشید.

بهترین 10تایی ها - شماره 1 | ساختمونی نیوز

شرکت بلوک مانا

شرکت بلوک مانا بهترین تولید کننده بلوک سبک | ساختمونی نیوز

بلوک سیمانی سبک مانا  به طور مکرر در آزمایشگاه مستقر در کارخانه و آزمایشگاه های همکار سازمان استاندارد ملی ایران مورد ارزیابی و آزمایش قرار میگیرد. بلوک سبک تولید گردیده در این واحد تولیدی دارای تاییدیه و نشان استاندارد می‌باشد. محصولات بلوک مانا با تاییدیه انجمن بلوک سبک ارائه و گواهی میگردد. بلوک سبک سیمانی مانا مطابق با الزامات مباحث مقررات ملی ساختمان و استاندارد ملی ایران میباشد. این شرکت یکی از بهترین تولید کننده بلوک سبک می‌باشد.

این شرکت  از پوکه معدنی سفید تبریز و پوکه ی معدنی قروه با طرح اختلاط مورد تایید واحد تحقیق و توسعه بلوک سیمانی مانا  به صورت دانه بندی شده استاندارد که بهترین نوع پوکه برای بلوک سیمانی می باشد و سیمان تیپ ۲ استاندارد استفاده می کند.

بلوک سیمانی مانا تولید کننده انواع بلوک سبک پوکه ای و بلوک سنگین ماسه ای و انواع زیادی از بلوک های سیمانی (بتنی) می‌باشد که به بازار عرضه می‌نماید.

آدرس: البرز – فردیس – کوچه مقصودی – خیابان پنجم (شهیداقرلو) – پلاک ۴۸

تلفن تماس: ۰۲۶۳۶۵۱۵۵۴۵


بهترین 10تایی ها - شماره 2 | ساختمونی نیوز

 بتن آلوکا

بهترین تولید کننده بلوک سبک | ساختمونی نیوز

شرکت آلوکا به عنوان یکی از بهترین تولید کننده بلوک سبک فعالیت خود را در سال ۱۳۸۶ آغاز نمود. این گروه تولید قطعات بتنی سبک را از سال ۱۳۸۸ با دستگاه کادونا آغاز کردند. در سال ۱۳۹۳ با دستگاه تمام اتوماتیک ترکیه شروع به تولید حرفه ای بلوک سبک کردند. در سال ۱۳۹۸ تیراژ تولید بلوک سبک سیمانی به چندین برابر رساند. این گروه در شهرک صنعتی بستان آباد- تبریز از سال ۱۳۸۸ در حال فعالیت در زمینه تولید انواع بلوک سبک سیمانی و پوکه ای است. در سال ۱۳۹۸  این مجموعه موفق به بهره برداری از معدن پوکه سفید آلوکا گردید.

آدرس: آذربایجان شرقی – تبریز – شهرک صنعتی بستان آباد

تلفن تماس: ۰۴۱۴۳۳۳۸۶۱۴


بهترین 10تایی ها - شماره 3 | ساختمونی نیوز

 ایران بلوک

بهترین تولیدکننده بلوک سبک | ساختمونی نیوز

شرکت ایران بلوک در سال ۱۳۵۲ دراستان گیلان تاسیس گردید. در ابتدا با تولید بلوک های سنگین در ابعاد مختلف و با طرح اختلاط مناسب  فعالیت خود را  آغاز نمود. این شرکت از سال ۸۹ تا به حال از سوی سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی استان به عنوان واحد نمونه برگزیده و معرفی گردید.

این شرکت نیز همانند دیگر شرکتهای معرفی گردیده می‌توان جزء یکی از بهترین تولید کننده بلوک سبک در کشور نام‌برد.

آدرس: گیلان – کیلومتر ۵ جاده چابکسر به کلاچای – روبروی مجتمع آهوان

تلفن تماس: ۰۱۳۴۲۶۵۶۳۳۷


بهترین 10تایی ها - شماره 4 | ساختمونی نیوز

 کیمیای بهروزی (کیبکس)

بهترین تولید کننده بلوک سبک | ساختمونی نیوز

کارخانه بتن سبک کیمیای بهروزی یکی از بهترین تولید کننده بلوک سبک می‌باشد. این شرکت فعالیت خود را از سال ۱۳۹۷ در شهرک صنعتی محمود آباد قـــم آغاز کرد.
این شرکت با هدف تولید محصول با کیفیت جهت مقاوم ســازی ساختمـــان در برابر حوادث طبیعی ماننــد زلـزله، حفظ محیط زیست و صرفــه جویی در مصرف انرژی شروع به فعالیت نمود.

محصولات:

  1. بلوک بتن سبک اتوکلاو شده (AAC)
  2. بلوکهای بتن سبک کیبکس مطابق با استـاندارهای داخلی و بیــن المللی

آدرس: کیلومتر ۲۰ اتوبان قم تهران – شهرک صنعتی محمود آباد – فاز ۲ – بلوار خلیج فارس – کوچه ۱۳

تلفن تماس: ۰۲۵۳۳۳۵۴۷۳۰


بهترین 10تایی ها - شماره 5 | ساختمونی نیوز

افق فردای پاسارگاد(لیبر)

بهترین تولید کننده بلوک سبک | ساختمونی نیوز

شرکت افق فردای پاسارگاد در سال ۱۳۸۶ تاسیس گردید. کارخانه این شرکت با وسعتی بالغ بر ۲ هکتار در منطقه صنعتی صفا دشت کرج واقع گردیده است. محصولات این شرکت شامل بلوک سبک و غیره میباشد.
در سال ۱۳۸۹ کارخانه دوم در مشهد مقدس راه اندازی شد. در سال ۱۳۹۰ توانست ظرفیت تولید خود را به ۱.۵۰۰.۰۰۰ ( یک و نیم میلیون) قطعه از انواع بلوک در ماه برساند. این شرکت نیز یکی از بهترین تولید کننده بلوک سبک در کشور می‌باشد.

آدرس: تهران، ابتدای پاسداران، خیابان گل نبی، پلاک ۵۶، واحد ۱۴

تلفن تماس: ۰۲۱۷۱۱۷۸


بهترین 10تایی ها - شماره 6 | ساختمونی نیوز

 صنایع شیمی ساختمان آبادگران

بهترین تولید کننده بلوک سبک | ساختمونی نیوز

این شرکت با بیش از ۲۰ سال سابقه در حال فعالیت می‌باشد. شرکت آنابُن در سال ۱۳۹۳ اقدام به احداث کارخانه تولید انواع ملاتهای آماده (ملات خشک) و از پیش مخلوط شده با تکنولوژی روز اروپا در تهران، شهرک صنعتی عشق آباد نموده است.
محصولات این شرکت شامل : چسب کاشی، بلوک سبک (هبلکس)، گچ هبلکس و چسب هبلکس بتنی و پلیمر ساختمانی و غیره می‌باشد. این شرکت یکی از بهترین تولید کننده بلوک سبک در کشور محسوب می‌گردد که در حال فعالیت می‌باشد.

آدرس: کمربندی قرچک – شهرک صنعتی عشق آباد – کارخانجات تولید چسب و پلیمر آنابُن

تلفن تماس: ۰۹۳۵۸۵۷۵۶۷۱


بهترین 10تایی ها - شماره 7 | ساختمونی نیوز

 پرین بتن آمود

بهترین تولید کننده بلوک سبک | ساختمونی نیوز

شرکت پرین بتن آمود در سال ۱۳۸۸ کارخانه خود را در زمینی به وسعت ۲۲ هکتار تاسیس نمود. این شرکت مانند شرکتهای معرفی گردیده می‌توان در زمینه تولید بلوک سبک به عنوان یکی از بهترین تولید کننده بلوک سبک در کشور نامبرد.

این شرکت تولیدکننده سیستمهای بتن هوادار  اتوکلاو شده سبک تحت نام تجاری پرین مشغول به فعالیت میباشد. این کارخانه در حال حاضر با  تولید روزانه  ۱۵۵۰ متر مکعب بلوک، لینتل و پانل بتن هوادار اتوکلاو شده و تولید ملات خشک آماده به میزان ۱۵۰ تن در روز، بزرگترین و بروز ترین کارخانه تولید کننده سیستمهای AAC در ایران می باشد.

آدرس: تهران – خیابان دستگردی (ظفر سابق) – بین آفریقا و ولیعصر – پلاک ۲۷۹

تلفن تماس: ۰۲۱۸۸۲۰۸۱۷۸


بهترین 10تایی ها - شماره 8 | ساختمونی نیوز

شرکت خانه بلوک

بهترین تولید کننده بلوک سبک | ساختمونی نیوز

شرکت خانه بلوک در سال ۱۳۸۷ تاسیس گردید. این شرکت با هدف تولید و اجراء انواع بلوک های ساختمانی شروع به فعالیت نمود.
خانه بلوک نیز مانند شرکتهای تولید کننده دیگر که معرفی شدند یکی از بهترین تولید کننده بلوک سبک می‌باشد.

این شرکت در حال حاضر توانایی تولید و فروش یک میلیون قطعه بلوک در انواع مختلف را دارد در ضمن دارای نمایندگی کناف ایران بوده و نمایندگی یک شرکت بزرگ AAC (هبلکس) و دو شرکت بزرگ تولید سفال را دارد.

آدرس: تهران – تهرانپارس

تلفن تماس: ۰۲۱۲۸۴۲۸۳


بهترین 10تایی ها - شماره 9 | ساختمونی نیوز

 بلوک سبک کارا

بهترین تولید کننده بلوک سبک | ساختمونی نیوز

شرکت بلوک سبک  کارا فعالیت خود را از سال ۱۳۸۹ آغاز نمود. در ابتدا فعالیت این شرکت با تولید و فروش بلوک سیمانی آغاز گردید. سپس به تولید بلوک سبک ساختمانی با پوکه معدنی (پومیس) نمود.

محصولات این شرکت شامل انواع : بلوک سبک، بلوک بتنی، بلوک استاندارد، بلوک پوکه ای و غیره می‌باشد. این شرکت نیز همانند دیگر شرکتهای عنوان شده یکی از بهترین تولید کننده بلوک سبک در کشور است که هم اکنون در حال فعالیت است.

آدرس: تهران – سعادت آباد – خیابان کوهستان

تلفن تماس: ۲۲۳۸۶۳۳۷ ۰۲۱


بهترین 10تایی ها - شماره 10 | ساختمونی نیوز

شرکت  IAG

بهترین تولید کننده بلوک سبک | ساختمونی نیوز

شرکت IAG با بیش از سی سال تجربه ، متشکل از سه شرکت بزرگ تولیدی در صنعت ساختمان آماده ارائه خدمات خود به درخواست کنندگان و مهندسان و … می‌باشد.

شرکت IAGCO تولید کننده انواع بلوک سبک، مصالح ساختمانی مدرن و به روز در ایران میباشد. این شرکت در زمینه بلوک سبک همانند دیگر شرکتهای معرفی گردیده یکی از بهترین تولید کننده بلوک سبک در کشور می‌باشد.

آدرس: تهران – تهرانپارس

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۳۹۸۲۷۱


نکات مهم پیش از خرید بلوک سبک (هبلکس)

به طور کلی توجه به نکات زیر پیش از خرید و در حین انتقال بلوک های هبلکس می تواند مفید برایتان باشد که این نکات شامل:

  1.  ابعاد متنوعی از بلوک های هبلکس در بازار موجود است، بنابراین دقت کنید اندازه انتخابی شما همانی باشد که به آن نیاز دارید.
  2.  به سالم بودن بلوک ها توجه کنید چرا که بلوک ها باید صاف و یکدست با اضلاع قائم باشند.
  3. در مسیر انتقال، سیپورکس از باران و برف و رطوبت محفوظ بماند.
  4.  بلوک ها را از آلاینده های مضر دور نگه دارید. (روغن و …)
  5.  دقت داشته باشید که بلوک ها را در یک قسمت خاص از سازه انباشته نکرده چرا که میتواند به سازه آسیب بزند.
  6.  استفاده از چسب سیپورکس مخصوص میتواند نتایج مطلوبی داشته باشد.

پیشنهاد ما به شما عزیزان

همان طور که در طول این مقاله مطالعه کردید، بلوک هبلکس امروزه از جمله مصالح پر کاربرد ساختمان به شمار می‌رود که دارای سبک، مقاوم، عایق و با باربری بسیار بالا می باشد که در مقایسه با آجرهای سنتی بیش از سه برابر سبک تر می‌باشد.
همچنین همان طور که دیدید به دلیل وزن سبک این نوع از بلوک ها و ساختار متخلخلی که دارا می‌باشند، بیش از ۸۰ درصد هوای داخل ملات اولیه را حفظ می‌کنند. در پایان و با توجه به اطلاعات ارائه شده امیدواریم که این مقاله در راستای افزایش اطلاعات شما مفید واقع شده باشد.

شما سروران گرامی از طریق وبسایت ساختمونی نیوز می توانید بهترین را جستجو نمائید.امید آن داریم با بررسی بهترین تولید کننده بلوک سبک فوق بهترین انتخاب را داشته باشید.

تقاضا داریم برای پیشرفت روز افزون ساختمونی نیوز از نظرات شما بهره مند شویم.

با تشکر از توجه و همراهی شما
تحریریه ساختمونی نیوز

۵/۵ - (۶ امتیاز)

‫۲ نظرها

    1. با سلام و وقت بخیر، خوشحال میشیم چنانچه در این حوزه فعالیت دارید و تمایل دارید در لیست ۱۰تایی بهترین تولید کننده بلوک سبک در وبسایت ما حضور داشته باشین، از طریق راههای ارتباطی داخل وبسایت با ما در تماس باشید. با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − یک =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا